Senzorická integrace je koncept, který vyvinula Jean Ayres v roce 1968 a který vysvětluje vztah mezi zpracováním smyslových podnětů a chováním. Senzorická (smyslová) integrace je schopnost zpracovat smyslové informace za účelem jejich využití. Jde o schopnost centrálního nervového systému zpracovat senzorické informace – vestibulární, proprioceptivní, hmatové, sluchové a zrakové, aby se vytvořila adaptivní reakce na prostředí.
Constraint Induced Movement Therapy je využívána k rehabilitaci motorických schopností po poškození centrálního nervového systému. Jedná se o terapii vynuceného používání paretické končetiny za současné imobilizace neparetické končetiny speciální rukavicí. Metoda vhodná ve všech stádiích po cévní mozkové příhodě, nejvýraznějších výsledků je však dosaženo u chronických pacientů.
Senzorická integrace je koncept, který je v současnosti nejvíce podložen výzkumem. Je široce používán v ergoterapii dětí, malou efektivitu vykazuje zatím u dospělých a seniorů. Objevují se však důkazy, které prokazují účinnost u dospělých s neurologickou diagnózou. Nevýhodou senzorické integrace je nutnost absolvování speciálního výcviku, náročnost na teoretické znalosti, časové a finanční nároky.
Významné úkoly v prevenci pádů plní ergoterapie. V rámci ergoterapie jsou zajišťována preventivní opatření ve smyslu snížení rizik pádů v domácnostech na základě znalostí epidemiologie pádů, příčin pádů, komplikací a možností prevence. Preventivní opatření však nespočívají v omezení seniora v mobilitě, ale ve vytvoření bezpečného prostředí bez bariér.
Poškození mozku zanechává dlouhodobé nebo trvalé následky. Výzkum posledních desetiletí ukázal nutnost spojení senzomotorické rehabilitace s rehabilitací kognitivní. Poznatky o neuroplasticitě změnily pohled na terapii senzomotorických a kognitivních funkcí. Kognitivní rehabilitace je důležitou součástí komplexní rehabilitační péče, pomáhá znovuzařazení do běžného života a k obnově schopností snížených onemocněním. Ergoterapie pracuje s poruchami kognitivních funkcí nejčastěji v kontextu provádění všedních denních aktivit.